p اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ اینفلوئنسر (فرد تاثیرگذار) کیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام
سه شنبه - ۱۴ اردیبهشت ۰۰

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تأثیرگذار اکنون یک‌ شکل ثابت از بازاریابی آنلاین است.

مدتی است که اینفلوئنسرمارکتینگ یک کلیدواژه است و رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی به‌طور مرتب به آن اشاره می‌کنند.

بااین‌حال، هنوز افرادی هستند که واقعاً مفهوم اینفلوئنسرمارکتینگ را درک نکره‌اند. افرادی هم، اولین بار است که این عبارت را می‌شنوند.

اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار کیست؟

واژه influencer در لغت به معنی «تأثیرگذار» است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته‌شده باشند.

با گسترش موضوعات متفرقه در دنیای اینترنت افرادی هستند که به علت فعالیت‌های مستمر خود در دنیای مجازی و یک شبکهٔ اجتماعی خاص، به افرادی مشهور و تأثیرگذار در جامعه‌ای خاص تبدیل‌شده‌اند که به این دسته از افراد، اینفلوئنسر گفته می‌شود.

به زبان بسیار ساده، اینفلوئنسر یا همان فرد تأثیرگذار، کسی است که مردم یا بخشی از افراد او را می‌شناسند، دوستش دارند و از حرف‌هایش تأثیر می‌پذیرند.

اینفلوئنسرها می‌توانند با نظرات و ایده‌هایشان روی عدهٔ زیادی از فالوورهای شبکه‌های اجتماعی تأثیر مستقیم و یا غیرمستقیم بگذارند.

در شکل‌گیری و تبدیل عدهٔ قلیلی از مردم به اینفلوئنسر، چند فاکتور مهم اعم از میزان دانش، موقعیت اجتماعی و صفت‌های فردی دخالت دارد.

هراندازه این متغیرها بیشتر و بهتر در یک فرد وجود داشته باشد، آن شخص به یک اینفلوئنسر قوی‌تر و قدرتمندتر در شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود.

یکی از روش‌های موفق بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ است که به معنای استفاده از افراد تأثیرگذار برای بازاریابی کالا و خدمات موردنظر است.

بیشتر بخوانید: افزایش فالوور اینستاگرام با تولید محتوا

برای اولین بار اینفلوئنسرها چگونه فعالیت خود را شروع کردند؟

اولین تأثیرگذاران در بستر سرویس یوتیوب فعالیت خود را شروع کردند. در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، زمانی که سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو یوتیوب توسط گوگل خریداری‌شده بود.

افرادی شروع به فعالیت جدی در یوتیوب کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند.

به شکلی که افراد زیادی ویدئوهای آن‌ها را می‌دیدند، به اشتراک می‌گذاشتند و منتظر انتشار ویدئوی بعدی آن‌ها بودند.

شوخی‌های غیرمعمول، آموزش، مستند نگاری و اسکرین کست از مراحل مختلف بازی‌های کامپیوتری ازجمله موضوعاتی بودند که برای تولید ویدئو در یوتیوب مورداستفاده قرار می‌گرفتند.

اصطلاح یوتیوبر (YouTuber) منظور همان شاخ‌ها و افراد تأثیرگذار یوتیوب هستند.

به‌مرورزمان و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی سروکله اینفلوئنسرها در دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توییتر و اینستاگرام هم پیدا شد.

پیشنهاد ویژه: تکنیک های دیده شدن در اکسپلورر اینستاگرام

ویژگی‌های یک اینفلوئنسر خوب

اینفلوئنسرها یا تأثیرگذاران بازار لازم نیست که هنرمند معروفی باشند یا اینکه یک چهره سرشناس مردمی باشند یا حتی یک ورزشکار معروف حتی لازم نیست که زیبا و پولدار باشند.

مهم‌ترین ویژگی یک اینفلوئنسر هوش اجتماعی او، مهارت در ارتباط برقرار کردن با مخاطبین و به دست آوردن دل هوادارشان است.

آن‌ها علاقه دارند سبک زندگی خودشان را برای فالوور های خود با آب و رنگ بیشتری به نمایش بگذارند و خود را آماده دریافت نظرات و کامنت های مختلف هوادارانشان نمایند.

یکی از مهم‌ترین سؤالات بسیاری از افرادی که قصد بهره‌مندی از اینفلوئنسر مارکتینگ را دارند، نحوه انتخاب اینفلوئنسر مناسب است.

یک فرد تأثیرگذار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا برای برند ما مفید واقع شود؟ می‌توانید بعضی از این ویژگی‌ها را در زیر مشاهده کنید.

به‌روز بودن اینفلوئنسر

جدیدترین پست‌های اینفلوئنسر موردنظر خود را مشاهده کنید و با بررسی آخرین محتواهایی که آن شخص تولید کرده است میزان خلاقیت او را بسنجید و ببینید محتواهای او تا چه حد با اهداف شما مطابقت دارند.

همچنین باید توجه داشته باشید که آن فرد در یک بازه زمانی مشخص به‌صورت متوسط چند بار پست می‌گذارد.

تأثیرگذاری بالا بر مخاطب

میزان ترافیک اینستاگرام اینفلوئنسر موردنظر خود را بررسی کنید. ببینید آن اینفلوئنسر تا چه حد توجه مخاطبان خود را جذب کرده است.

میزان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف

موقعیت‌های در دسترس خود برای همکاری با اینفلوئنسر را پیدا کنید.

توجه داشته باشید که افراد موردنظر شما در کدام شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و سعی کنید از تمام منابع در دسترس خود استفاده کنید.

بررسی میزان تناسب با اهداف

این مورد در اینفلوئنسر مارکتینگ اهمیت بالایی دارد، باید محتوای تولیدشده توسط فرد موردنظر خود را ازنظر میزان تناسب با اهداف و ایده کلی برند خود بررسی کنید و ببینید محتوای آن فرد تا چه حد برای مخاطبان هدف شما مناسب است.

برای این کار باید کلمه کلیدی که با اهداف شما تطابق دارد، در پیج اینفلوئنسر جستجو کنید.

حتما این مطلب را بخوانید: ترفندهای افزایش فالوور واقعای اینستاگرام

اینفلوئنسرمارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) یک روش بازاریابی است که از افراد شناخته‌شده در حوزه‌های کاری مختلف برای رساندن پیغام برند به بازار استفاده می‌شود.

درواقع شما در این روش به افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها (influencers) مبلغی را پرداخت می‌کنید که محصول یا خدمات شمارا به شکل غیرمستقیم برای مشتری‌ها تبلیغ کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ معمولاً با اشکال دیگری از بازاریابی یعنی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا همراه است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ازاین‌جهت اهمیت دارد که بتواند پیغام اینفلوئنسرها را به سراسر جهان برساند.

اهمیت تولید محتوای کاربرپسند نیز بالا است و این محتوا یا توسط خود اینفلوئنسرها نوشته می‌شود یا برند، متن موردنظر خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اگرچه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا بخشی از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند، اما با یکدیگر مترادف نیستند.

بازاریابی تأثیرگذار به این دلیل کار می‌کند که مردم تحت تأثیر افراد قرار می‌گیرند، و تبلیغات دهان‌به‌دهان را معتبرترین منبع برای توصیه‌ها می‌دانند.

وقتی نام برندتان توسط اینفلوئنسری گفته می‌شود که مدت‌هاست در این زمینه صحبت می‌کند و مورد اعتماد مردم است، افراد هم برند شمارا قبول می‌کنند و هر وقت قصد خرید داشته باشد، به سراغ شما می‌آید.

اینفلوئنسرهای زیادی این روزها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند که اگر به‌درستی آن‌ها را انتخاب کنید، می‌توانید صدای خود را مستقیماً به گوش بازار هدف‌تان برسانید.

 

انواع اینفلوئنسرهای اینستاگرام

اینفلوئنسرهای اینستاگرام بر مبنای تعداد فالوورهایشان به ۴ دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند

•    مگا اینفلوئنسرها (Mega Influencers)
•    ماکرو اینفلوئنسرها (Macro Influencers)
•    میکرو اینفلوئنسرها (Micro Influencers)
•    نانو اینفلوئنسرها (Nano Influencers)

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی به چهار دسته مگا، ماکرو، میکرو و نانو تقسیم می‌شوند.

در سال ۲۰۲۰ ارزش تبلیغاتی که به‌وسیله اینفلوئنسرها منتشر می‌شود به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

در حقیقت ما لحظه‌به‌لحظه شاهد شکل‌گیری عجیب و بزرگ‌تر شدن این بازار تبلیغاتی هستیم.

گرچه طبقه‌بندی اینفلوئنسرها در این چهار دسته بر اساس تعداد فالوورهای آن‌ها است، تفاوت‌های اصلی که بین این چهار گروه وجود دارد را نمی‌توان به این سادگی‌ها تعریف کرد.

اگر می‌خواهید از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ تبلیغات کنید، بهتر است دراین‌باره بیشتر بدانید.

مگا اینفلوئنسرها

مگا اینفلوئنسرها افرادی هستند که بیش از یک‌میلیون فالوور دارند. این گروه از انواع اینفلوئنسر خود می‌توانند جریان ساز باشند.

فالوورهای آنان معمولاً به خاطر ویژگی یا ویژگی‌های خاصی که صفحه اینستاگرام مگا اینفلوئنسرها دارد آنان را دنبال می‌کنند.

افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند، یا سلبریتی‌هایی هستند (بازیگر، خواننده، ورزشکار، مجری و ...) که عموماً شهرت خود را در دنیای آفلاین به دست آورده‌اند و یا افرادی هستند که به‌وسیلهٔ فعالیت خود در دنیای آنلاین و فعالیت‌های اجتماعی مشهور شده‌اند.

این افراد معمولاً با برندهای بزرگ و معروف کار می‌کنند و به ازای معرفی شما در یک پست مبلغ بسیار زیادی را دریافت می‌کنند.

ماکرو اینفلوئنسرها

ماکرو اینفلوئنسرها در دسته‌بندی انواع اینفلوئنسر ازلحاظ تعداد فالوور در مقام دوم پس از مگا اینفلوئنسرها قرار دارند و افرادی که بین ۱۰۰ هزار تا یک‌میلیون فالوور دارند در این دسته قرار دارند.

افرادی مثل سلبریتی‌های درجه-2 یا افراد متخصصی که تعداد فالوورهایشان تا یک‌میلیون است، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

ماکرو اینفلوئنسرها هم محبوب‌اند و هم تعدادشان از دستهٔ قبلی بیشتر است؛ درنتیجه در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ، بازدهی بالایی برای برند دارند.

میکرو اینفلوئنسرها

میکرو اینفلوئنسرها کمی تخصصی‌تر کار می‌کنند و مخاطب‌های محدودتری هم دارند.

میکرو اینفلوئنسرها افرادی هستند که بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ فالوور دارند. این گروه از انواع اینفلوئنسر، معمولاً زمینه خاصی را برای فعالیت و جذب مخاطب انتخاب می‌کنند و به‌عنوان خبره در آن زمینه، به تولید محتوا می‌پردازند.

میکرو اینفلوئنسرها تأثیر زیادی بر مخاطبان خود دارند و برخلاف مگا و ماکرو اینفلوئنسرها، از فالوورهای یکدست و هماهنگی برخوردارند.

نانو اینفلوئنسرها

این گروه از انواع اینفلوئنسر ها، افرادی هستند که کمتر از ۱۰۰۰۰ فالوور داشته و مخاطبین آنان جامعه کوچکی از افراد محلی و یا افرادی که در یک زمینه خاص فعالیت دارند، است و با همین تعداد کم، حرفشان به‌شدت برش دارد.

حتما بخوانید: معایب و مزایای ربات فالوورگیر اینستاگرام

چرا باید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید؟

اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار، از قبل اعتماد و وفاداری مخاطبانشان را جلب کرده‌اند

و این امتیاز، یکی از ارزشمندترین دارایی‌های آن‌هاست. شما می‌توانید از این امتیاز، اعتماد افرادی را که نسبت به بازاریابی و تبلیغات، بی‌اعتماد هستند، جلب کنید.

مخاطبان، تبلیغات افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها را معتبر و موثق می‌دانند

بسیاری از برندها، در منظر مخاطبان خود تا خیلی معتبر و موثق نیستند. اینفلوئنسرها، حتی در زمان تبلیغ یک برند از محتواها و مطالب خودساخته و شخصی‌ساز استفاده می‌کنند؛ و به همین دلیل، در جلب اعتماد مخاطب موفق هستند.

اینفلوئنسرها به شما کمک می‌کنند تا به مخاطبان خاص دست پیدا کنید

این افراد به‌مانند یک “آهنربا” عمل می‌کنند و تمام گروه‌ها و جوامع اجتماعی را در یکجا گرد هم جمع می‌نمایند.

اینفلوئنسرها می‌توانند مخاطبان و مشتریان باکیفیتی برای برند شما فراهم کنند

آن‌ها از طریق محتواهای شخصی‌ساز و خود نوشته، با مخاطبان خود صحبت می‌کنند و آنان را مجاب به برقراری مکالمه و مراوده می‌نمایند؛ این رویکرد، برای 50 درصد از بازاریاب‌های طرفدار اینفلوئنسر مارکتینگ کارآمد است.

اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار می‌توانند بازده درآمد شمارا به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهند

هرچه توانمندی فرد تأثیرگذار در برقراری ارتباط و مکالمه با مخاطب قوی‌تر باشد، احتمالاً بازده سرمایهٔ شما در رسانهٔ اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود.

در حقیقت، همکاری با اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار بازده سرمایهٔ شمارا تا 11 برابر افزایش می‌دهد.

اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار می‌توانند رتبهٔ سئوی شمارا ارتقا دهند

این امتیاز که کمتر شناخته‌شده است، بسیار ارزشمند است.

اگر یک اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار لینک وب‌سایت شمارا در مطالب خود قرار دهد، نرخ جستجوی نام و آدرس وب‌سایت شما به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

نحوه اندازه‌گیری بازاریابی تأثیرگذار

موفقیت در بازاریابی تأثیرگذار برخلاف تبلیغات پولی یا فعالیت‌های مرتبط با سئو، به‌سختی قابل‌ردیابی است.

اما شما چند گزینه برای ردیابی موفقیت دارید:

•    به‌راحتی می‌توانید میزان بازدید از ویدئو اینفلوئنسر را مشاهده کنید.
•    همچنین، می‌توانید ببینید که چه تعداد افراد با پست‌های اینفلوئنسر در تعامل هستند.
•    اختصاص کدهای منحصربه‌فرد به هر اینفلوئنسر به شما امکان می‌دهد ببینید که آیا تعداد زیادی از فالوورهای آن‌ها تبدیل می‌شوند یا خیر.
•    شما همچنین می‌توانید به اینفلوئنسر لینک خاصی برای اشتراک‌گذاری با مخاطبانش بدهید که ردیابی KPI شمارا آسان می‌کند.

 

راه‌های موفقیت در اینفلوئنسر مارکتینگ

ازآنجایی‌که این روش بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی سروکار دارد، راه‌های کسب سود از طریق آن به‌صورت مداوم در حال تغییر است.

ازاین‌رو چند روش برای بهره‌وری بهتر از اینفلوئنسر مارکتینگ را در ادامه شرح داده‌ایم.

تولید محتوای معتبر و واقعی

این یکی از مهم‌ترین مواردی است که در اینفلوئنسر مارکتینگ باید در نظر داشته باشید. تولید محتوای واقعی یکی از قدرتمندترین راه‌های تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان است.

در این مرحله محتواهایی که صرفاً به امور تبلیغاتی می‌پردازند، فایدهٔ چندانی نخواهند داشت.

همکاری شما با اینفلوئنسرها باید واقعی به نظر بیاید، تنها در این صورت است که مخاطبان می‌توانند به شما اعتماد کنند.

به همین دلیل است که اینفلوئنسرهای تازه‌کار می‌توانند برای مخاطبان خود احساس امنیت و اعتماد ایجاد کنند.

آن‌ها می‌دانند که چگونه احساسات و تجربیات خود را به مخاطبان منتقل کنند تا محتوای آن‌ها اصالت پیدا کنند.

تعامل خوب با افراد تأثیرگذار بر مخاطبان

برای کسب سود بیش‌تر، بهتر است با افرادی همکاری کنید که در تمام شبکه‌های اجتماعی خود فعال هستند و ارتباط نزدیکی با مخاطبان برقرار می‌کنند.

میزان تعامل اینفلوئنسرها با مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی را می‌توانید از طریق معیارهای متفاوتی مانند میزان لایک‌ها، پست‌ها و کامنت‌های مخاطبان آن‌ها بررسی کنید.

اهداف مشخصی داشته باشید

داشتن یک هدف مشخص یکی از مهم‌ترین مواردی است که در هنگام استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ باید به خاطر داشته باشید.

برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده باید استراتژی‌های منسجم و واضحی ترسیم کنید.

می‌توانید تعدادی از مهم‌ترین اهدافی که برندها در هنگام همکاری با اینفلوئنسرها در نظر می‌گیرند را در زیر مشاهده کنید:

•    افزایش آگاهی در مورد محصولات یا خدمات
•    تثبیت موقعیت
•    معروف شدن برند
•    ایجاد مشتری‌های وفادار به برند

 

ارتباط بین اینفلوئنسر و تعداد فالوور

تعداد فالوور در موفقیت یک اینفلوئنسر تأثیرگذار است و یک اینفلوئنسر آگاه و کار بلد عمدتاً روی پرسنال برندینگ خود کار می‌کند و با توجه به این مورد به جذب فالوور می‌پردازد.

بیشتر استراتژی‌های بازاریابی نیاز به‌صرف زمان دارند و این نوع بازاریابی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

شخص اینفلوئنسر با تعامل منظم و منطقی، به مخاطبان خود آگاهی می‌دهد و باعث بالا رفتن سطح اطلاعات آن‌ها در مورد تخصص خود می‌شود.

این بازاریابی باعث ایجاد ارتباطات قدرتمند و یکپارچگی در رسانه‌های اجتماعی کسب‌وکارها می‌شود.

می‌خواهم اینفلوئنسر شوم! 

شاید شما با توجه به مطالب این مقاله بخواهید در حوزه اینفلوئنسرمارکتینگ فعالیت کنید.

در یک حوزه یا موضوعی هم تخصص و دانش خوبی دارید، اما جذب فالوور در ابتدای فعالیتتان تا حدی دشوار است و نیاز به گذشت زمان و اعتمادسازی دارد.

داشتن فالوور باکفیت و زیاد یکی از روش‌های اعتمادسازی مخاطبان هدف است.

برای اینکه بتوانید در مدت‌زمان کمتری تعداد فالوور واقعی و باکیفیت پیج اینستاگرام خود را افزایش دهید و زودتر فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه اینفلوئنسرمارکتینگ شروع کنید، سایت فالوور یک سایت مطمئن برای خریداری فالوور باکیفیت اینستاگرام است.

 

اینفلوئنسرها چگونه باعث رونق کسب‌وکارتان می‌شوند؟

اینفلوئنسرها به‌عنوان حامیان برندها شناخته می‌شوند و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، توجه مخاطبانشان را به فعالیت‌های برندی بخصوص جلب می‌کنند.

شخص تأثیرگذاری که نزد مخاطبانش از اعتبار کافی برخوردار باشد، می‌تواند آن‌ها را متقاعد به خرید محصول دلخواه کند.

به‌طورکلی می‌توان با استفاده از محتوای ارائه‌شده توسط شخص تأثیرگذار برای برند تبلیغ کرد، کسب‌وکار را رونق بخشید و اعتماد مشتری‌ها را به برند جلب کرد.

برای استفاده از تأثیر این افراد دو راه پیش روی شما است: استفاده از مطالب اشخاص تأثیرگذار به‌صورت ارگانیک بدون نیاز به پرداخت هزینه یا استفاده با پرداخت دستمزد.

باوجوداینکه با روش اول هم می‌توان تا حدودی به نتایج دلخواه دست‌یافت، مشخصاً پرداخت دستمزد باعث فعالیت بیشتر شخص تأثیرگذار می‌شود و در پی آن نتیجهٔ بهتر می شود.

شخص تأثیرگذار معمولاً با استفاده از روش‌های زیر فعالیت‌های کسب‌وکارها را رونق می‌بخشد:

•    نوشتن مقاله یا ساخت ویدئویی که معرفی کنندهٔ محصول یا خدمات کسب‌وکاری بخصوص باشد؛
•    تبلیغ برندها در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی‌شان؛
•    منتشر کردن مطالب برندها در وب‌سایت‌شان به‌صورت پست مهمان.

اگر برندی از بخت و اقبال کافی برخوردار باشد، احتمالاً تعدادی شخص تأثیرگذار پیدا خواهد کرد که حاضرند به‌صورت رایگان برایش تبلیغ کنند؛ صرفاً به این خاطر که به محصولاتش علاقه دارند.

 

انواع اینفلوئنسرها در حوزهٔ تبلیغات

اینفلوئنسرها ممکن است در جهان واقعی مشهور و محبوب باشند (مثلاً بازیگران)، یا این‌که مخاطبان خود را تماماً از محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند به دست آورده باشند.

در حوزهٔ تبلیغات اینفلوئنسرها به چند دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

سلبریتی‌ها (افراد مشهور)

این افراد شهرت خود را به خاطر حرفه‌ای که در جهان واقعی دارند به دست آورده‌اند. بعضی از این افراد ممکن است در شبکه‌های اجتماعی هم در حوزه خاصی تولید محتوا کنند، برای مثال ورزشکاران.

معمولاً طیف مخاطبان این افراد گسترده و متنوع است و همکاری اینفلوئنسری با آن‌ها در کمپین‌های برند آگاهی یا تبلیغ محصولات عمومی مناسب است.

واینرها

واینر به کسانی گفته می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای سرگرم‌کننده منتشر می‌کنند. این افراد به‌نوعی کمدین یا بازیگران دنیای مجازی به‌حساب می‌آیند.

معمولاً مخاطبان این افراد علاقهٔ زیادی به آن‌ها دارند و پای صحبت‌هایشان می‌نشینند، بنابراین آن‌ها می‌توانند پیام برند را به‌طور کامل به گوش مخاطبان خود برسانند.

بلاگرها

بلاگرها معمولاً بیشتر دست به تولید محتوای متنی در حوزه‌های خاص می‌زنند و مخاطبانشان از آن‌ها انتظار نقد و بررسی تخصصی دارند.

برای مثال بلاگرهای حوزهٔ سفر و گردشگری به شهرها و مناطق توریستی سر می‌زنند و نظر و تجربیاتشان را با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند.

بلاگرها به‌خوبی می‌توانند در کمپین‌های اینفلوئنسرمارکتینگ در مورد ویژگی‌های خاص و روش استفاده از محصولات توضیح بدهند و مزایا و معایب آن را بگویند.

میکرو اینفلوئنسرها

این افراد اینفلوئنسرهایی هستند که حدود ۲ تا ۵۰ هزار فالوور دارند و در یک حوزهٔ خاص، علاقهٔ مشخص و یا بازار کوچک دست به تولید و انتشار محتوا می‌زنند.

به دلیل این‌که جامعه مخاطبان میکرو اینفلوئنسرها کوچک‌تر و تخصصی‌تر است، معمولاً ارتباط نزدیک‌تری با فالوورهایشان دارند و تأثیرگذاری نظرشان بر آن‌ها بیشتر است.

مراحل اجرای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ

1.    تعیین هدف کمپین
2.    تعیین پرسونای مخاطب
3.    تعیین بودجه
4.    انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب
5.    اجرای کمپین
6.    گزارش‌گیری

 

چگونه یک اینفلوئنسر خوب پیدا کنیم؟

 انتخاب یک اینفلوئنسر نیاز به صرف وقت و هزینه دارد. باید مطمئن شوید که این فرد به‌خوبی می‌تواند بیانگر اهداف شما بوده و پیام‌تان را به مخاطب برساند و بتواند در جذب مشتری مؤثر باشد.

شما می‌توانید از طرق مختلف اینفلوئنسر موردنظر خود را استخدام کنید. در این قسمت به معرفی بهترین منابع برای پیدا کردن فرد موردنظرتان خواهیم پرداخت.

•    وبلاگ‌ها و انتشارات آنلاین

 اگر به دنبال استخدام فردی هستید که به بازاریابی محتوا مسلط بوده و قلم خوبی در نوشتن داشته باشد، بهتر است سری به وبلاگ‌های آنلاین بزنید.

پیدا کردن نویسنده یا گزارشگر خوب برای کسب‌وکاری که نیاز به بازاریابی محتوای متنی دارد بسیار اهمیت دارد. بهتر است کسی را استخدام کنید که سابقه نویسندگی تبلیغاتی داشته باشد.

•    رسانه‌های اجتماعی

یکی از بدیهی‌ترین راه‌های پیدا کردن اینفلوئنسر استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. قدرت شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر افزایش فروش و مخاطب بر کسی پوشیده نیست.

یکی از بهترین منابع برای معرفی کسب‌وکار یا خدمات، اپلیکیشن اینستاگرام است به دنبال شناسایی هشتگ‌ها و افرادی باشید که درزمینهٔ موردنظر شما کار می‌کنند و حوزه فعالیتشان تقریباً با شما یکی است.

دقت داشته باشید اگر مثلاً کسب‌وکاری در زمینه مد و پوشاک دارید، هر فردی که سلیقه خوبی در لباس پوشیدن دارد نمی‌تواند به‌خوبی از عهده تبلیغ برند شما بربیاید اما کسی که مخاطبان نسبتاً زیادی دارد و در حوزه مد و فشن اطلاعات نسبی داشته باشد می‌تواند به‌عنوان یک میکرو اینفلوئنسر کار معرفی برند شمارا به عهده بگیرد.

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بهترین دوست کسب‌وکار شما و سکوی پرشتان باشد، اگر از طرفداران شبکه‌های اجتماعی یا تکنولوژی نیستید، وقت آن شده که این تعصب بی‌مورد را کنار گذاشته و از رسانه‌های اجتماعی برای موفقیت خود استفاده کنید.

می‌توانید یک مدیر شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات استخدام کنید و مابقی کار از تولید محتوا تا راه‌اندازی کمپین و استخدام اینفلوئنسر را به او بسپارید.

•    موتورهای جستجو

 سرچ افراد تأثیرگذار ممکن است به نظرتان استخدام یک اینفلوئنسر از طریق موتور جستجویی مانند گوگل کاری بی‌فایده باشد اما این‌طور نیست.

گوگل می‌تواند به شما در استخدام این فرد کمک کند یا حداقل مطالبی که به شما در این راه کمک می‌کند را نشان دهد. کافی است بدانید چه عبارتی را جستجو کنید.

بهتر است با عبارتی شبیه به این شروع کنید (صنعت یا کسب‌وکار موردنظر + اینفلوئنسر) مثلاً عبارت «اینفلوئنسر متخصص در مد و فشن تهران» را جستجو کنید.

•    نرم‌افزار پیدا کردن اینفلوئنسر

 نرم‌افزار پیدا کردن اینفلوئنسر با رشد مداوم صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ جای تعجبی نیست که خدمات و نرم‌افزارهای خاصی برای پیدا کردن اینفلوئنسر وجود داشته باشد.

یکی از محبوب‌ترین سایت‌ها برای کسانی که به دنبال پیدا کردن اینفلوئنسر هستند، سایت IMA است.

این سایت بر اساس موضوع و مکان موردنظر شما اینفلوئنسر را پیدا کرده و مابقی کار ازلحاظ بررسی و تأثیرگذاری و تعامل با مخاطب به عهده شما خواهد بود.

 

هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه محاسبه می‌شود؟

نمی‌توانید انتظار داشته باشید اینفلوئنسرها به شما اجازه دهند به مخاطبان‌شان دسترسی پیدا کنید و درازای آن هیچ منفعتی نصیب‌شان نشود، بنابراین بهتر است بودجه‌ای را که در اختیار دارید خوب بسنجید و با توجه به آن، پاداشی برای شخص تأثیرگذارتان در نظر بگیرید. در ادامه می‌توانید برخی روش‌های پرداخت این هزینه را ببینید:

هزینه به ازای مشغولیت: هزینه به ازای میزان مشغولیتی که شخص تأثیرگذار، با ارائهٔ محتوای خود برای شما فراهم کرده است پرداخت می‌شود؛ مثلاً به ازای هر لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و ….

هزینه به ازای کلیک: به ازای تعداد کلیک‌هایی که روی صفحه‌های فرود شما می‌شود؛

پرداخت به ازای پست: هزینه‌ای که مشخص می‌شود و به ازای هر پست به شخص تأثیرگذار پرداخت می‌شود؛

دسترسی رایگان به محصولات: این امکان به شخص تأثیرگذار داده می‌شود که به‌رایگان از تولیدات و محصولات شما استفاده کند؛

پرداخت به ازای تبدیل: دستمزد به ازای افزایش نرخ تبدیلی خواهد بود که فعالیت‌های شخص تأثیرگذار برای شما به همراه خواهد داشت؛ مشترکان جدید خبرنامه، خریداران جدید محصولات، کسانی که به‌تازگی فرمی از شما پر کنند و … به‌عنوان تبدیل شدگان در نظر گرفته می‌شوند.

هزینه به ازای مشغولیت و کلیک، در میان روش‌های یادشده، به‌عنوان کارآمدترین روش‌های پرداخت شناخته می‌شوند.
 

اشتباهات در اینفلوئنسر مارکتینگ

1- اولین اشتباه، برنامه‌ریزی مناسبی برای اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ ندارید

هدف شما در استفاده از اینفلوئنسرمارکتینگ برای یک کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آیا صرفاً چون بقیه برندها از این روش استفاده کرده‌اند، شما هم می‌خواهید همان کار را انجام بدید؟

احتمالاً به سراغ چند اینفلوئنسر قدیمی هم رفته‌اید و تصور می‌کنید چون تعداد فالوور بالایی دارند، بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شوند!

اما باید به شما بگوییم که این اولین و بزرگ‌ترین اشتباه برندها در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ است. شما در ابتدا باید هدف خود از این کار را مشخص کنید:

برای خود اهداف واقعی و قابل‌دسترسی تعیین کنید.

نکاتی که می‌خواهید در این کمپین بولد شوند را مشخص کنید.

با توجه به نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ، اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنید.

وقتی این جزییات را مشخص کنید، هم شما و هم اینفلوئنسرها می‌دانند که باید برای رسیدن به چه هدفی تلاش کنند. درنتیجه کمپین موفقی خواهید داشت

2- دومین اشتباه، فقط روی یک شبکه اجتماعی تمرکز می‌کنید

حتی اگر در تمام شبکه‌های اجتماعی هم حضور داشته باشید، همیشه یک شبکه اجتماعی وجود دارد که شما در آن فالوورهای بیشتری نسبت به پلتفرم‌های دیگر جذب می‌کنید.

این باعث می‌شود که بازاریابان حس کنند به اینفلوئنسری نیاز دارند که در آن پلتفرم خاص شهرت زیادی دارد و همین مسئله موجب می‌شود که فقط روی یک پلتفرم خاص تمرکز کنند و بقیه موارد را کلاً نادیده بگیرند.

و این یکی از اشتباهات برندهاست. به‌جای این کار بهتر است در پلتفرم‌های دیگر هم دنبال اینفلوئنسر مناسب بگردید و از این طریق ترافیک بیشتر و متنوع‌ترین به سایت یا شبکه اجتماعی‌تان هدایت کنید.

3- سومین اشتباه، فقط یک‌بار با اینفلوئنسر همکاری می‌کنید

خیلی جالب است که بسیاری از برندها و کسب‌وکارها اینفلوئنسر مارکتینگ را با شهربازی اشتباه می‌گیرند و دوست دارند هر بار سوار یک وسیله بازی شوند و لذت ببرند و همه وسیله‌ها را امتحان کنند و چیزی را جا نیاندازند!!

و جالب‌تر اینکه حتی زمانی که با یک اینفلوئنسر خاص همکاری می‌کنند و اتفاقاً نتیجه کمپین هم بسیار موفقیت‌آمیز است باز هم از تنوع‌طلبی دست برنمی‌دارند و به‌جای ادامه همکاری به سراغ نفر بعدی می‌روند.

پس راه موفقیت شما در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ این است که زمانی که اینفلوئنسری با قابلیت‌های عالی برای تبلیغات کسب‌وکارتان پیدا کردید، روی شکل دادن به یک رابطه بلندمدت تمرکز کنید.

4- چهارمین اشتباه، تصور می‌کنید اینفلوئنسر کارمند شماست!

هم‌اکنون در سال 2021، دیگر جمله “من به تو پول می‌دهم، پس صاحب تو هستم” هرگز نباید وجود خارجی داشته باشد.

در حین اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ، هرگز نباید تصور کنید که شخص شما مهم‌تر از اینفلوئنسر است یا اینکه اینفلوئنسرها قدرتی برای مخالفت با شما ندارند. کاملاً برعکس، اینفلوئنسرها به شدت قدرتمند هستند.

درواقع همین امر آن‌ها را به جایگاهی که اکنون در آن هستند رسانده است. پس با اینفلوئنسر به‌عنوان یک عضو از تیم خود برای برد در رقابت رفتار کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی ایجاد رابطه‌ای که در آن هم شما و هم اینفلوئنسرها در یک سطح برابر قرار دارید. فراموش نکنید که شما همان‌قدر به اینفلوئنسرها نیاز دارید که آن‌ها به شما.

اگر به این مسائل توجه نکنید، کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما آن‌چنان‌که باید موفقیت‌آمیز نخواهد بود. اما اگر می‌خواهید به‌درستی در این مسیر حرکت کنید، سعی کنید با اینفلوئنسرها تعامل داشته باشد و ایده‌های خود را با آن‌ها مطرح کنید.

حرف‌ها و نظراتشان را بشنوید و از همه مهم‌تر، به آن‌ها اعتماد کنید. اجازه بدهید از خلاقیتشان به‌خوبی استفاده کنند. فراموش نکنید که این افراد، هزاران فالوور خود را به‌واسطه خلاقیتشان به دست آورده‌اند.

5- پنجمین اشتباه می‌خواهید مخاطبان را فریب بدهید

در دنیای امروز، دیگر پست‌هایی که به تبلیغات دیجیتال مخفی می‌پردازند طرفدار ندارند. در بسیاری از کشورهای دنیا قوانین بسیار سختی برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد.

پست‌هایی که به تبلیغات توسط اینفلوئنسرها اختصاص دارند حتماً باید با هشتگ تبلیغات مشخص شوند.

شاید در نگاه اول تصور کنید بهتر است از سادگی مخاطبان استفاده کرده و از اینفلوئنسر بخواهید تا تبلیغ محصول شمارا در قالب تجربه شخصی مطرح کند.

اما این کار به‌مرور مخاطبان را دل‌زده کرده و هم اعتبار اینفلوئنسر و هم اعتبار برند شمارا در نزد آن‌ها کاهش می‌دهد.

 

نتیجه‌گیری

ظرفیت‌های اینستاگرام خیلی بیشتر از آن است که فکر می‌کنید. به کمک افراد اثرگذار این فضا که چندین و چند هزار دنبال کننده دارند، به‌سادگی می‌توانید برندتان را به تعداد زیادی از افراد معرفی کنید.

به این نکته دقت کنید که از دیرباز یکی از راه‌های جذب مشتری دیده شدن بود. به‌صورت ناخودآگاه ذهن انسان به سمت استفاده از خدمات یا خرید محصولی سوق پیدا می‌کند که در همه‌جا دیده می‌شود.

کافی است نگاهی به بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر بزنید که چطور یک‌دفعه همه آن‌ها یک برند یا فروشگاه را تبلیغ می‌کنند.

بازاریابی جدید هم بر همین اساس است اما شکل تازه‌ای به خود گرفته و به‌جای بیلبوردها و بنرهای بزرگ این مرتبه افرادی که شناخته‌شده و قابل‌اعتماد هستند به‌جای شما صحبت خواهند کرد.

تصور کنید دوستی صمیمی از برندی که خودش استفاده می‌کند به شما می‌گوید و شما به‌صورت ناخودآگاه ترغیب به خرید آن محصول یا استفاده از خدمات آن‌ها خواهید کرد.

نحوه صحبت اینفلوئنسر با مخاطبانش نیز تقریباً همین‌طور است با این تفاوت که ممکن است یک اینفلوئنسر حرفه‌ای در میان یک فیلم ۳۰ ثانیه‌ای به‌صورت نامحسوس برند شمارا تبلیغ کند یا کسی مانند یک سلبریتی به‌صورت مستقیم برند را معرفی کند یا تنها یک استوری کوتاه از رستورانی که رفته و تجربه لذت‌بخش خود را به اشتراک بگذارد. نحوه تبلیغ دیگر به نوع کار اینفلوئنسر، برند شما و ماهیت کمپین و محصول موردنظر بستگی دارد.

پس با مطالعه دقیق اینستاگرام مارکتینگ و شناخت ابعاد مختلفش کاری کنید که موفقیت روزبه‌روز بیشتر شامل حال برند و کسب‌وکارتان شود.

شناخت پیچ‌وخم‌های مسیر بازاریابی در اینستاگرام است که شمارا موفق می‌کند. در غیر این صورت، اقداماتتان مانند رها کردن تیری در تاریکی خواهد بود.

پس هدفمند و آگاه گام بردارید و بدون استراتژی و شناخت ابزارهای مناسب در دسترس، وقت و انرژی‌تان را هدر ندهید. کمک گرفتن از اینفلوئنسرها به معنای رسیدن به راهی میان‌بر است.

اگر قصد دارید خودتان در حوزه اینفلوئنسری فعالیت کنید و می‌خواهید تعداد فالوورهای موجه برای شروع فعالیت داشته باشید، یک راه میان‌بر هم به شما معرفی می‌کنیم. سایت فالوور سریع‌ترین و مطمئن‌ترین وب‌سایت برای خرید فالوور باکیفیت است.

 

برچسب‌ها :
نظر خودتون رو برای ما ارسال کنید