
به نظر میرسد تقریباً هر پلتفرم رسانههای اجتماعی گزینهای برای لایو دارند. این به این دلیل است که روشی مؤثر برای ارتباط با مخاطبان و ساختن برند شماست.
اینکه در فیسبوک، اینستاگرام یا یوتیوب یا جدیدا در لینکدین به صورت زنده لایو پخش میکنید، بستگی به این دارد که بیشتر مخاطبان شما کجا هستند.
اکثر کسانی که از لایو اینستاگرام استفاده میکنند، کسب وکارهایی هستند که یا آموزشی هستند و یا بلاگرها و اینفلوئنسرها هستند.
به همین دلیل بیشتر مخاطبین این مطلب اکثر کسانی هستند که به صورت فردی و یا نهایت یک تیم چندنفره هستند و این مطلب برا آنها بسیار مناسب هست.
بنابراین ما این راهنمای نهایی را برای لایو اینستاگرام برای کسب وکار گردآوری کردهایم تا همه ابزارهای لازم برای ایجاد یک استراتژی لایو زنده و موفق را در اختیار داشته باشید.
بیایید به بررسی همهچیز درباره استفاده از IG Live و اینکه چرا باید از این نوع بازاریابی ویدیویی منحصربهفرد در اینستاگرام استفاده کنید، بپردازیم.
چرا از لایو اینستاگرام استفاده کنیم؟
لایو روی هر پلتفرمی میتواند کمی دلهرهآور به نظر برسد: شما باید قبل از یک لایو زنده یک برداشت اولیه موفق داشته باشید تا از هرگونه مشکل فنی در خلال لایو اصلی پیشگیری کنید.
در غیر اینصورت فرصتی برای ویرایش یا برنامهریزی در لایو ویدیویی خود به سختی خواهید داشت.
اما حقیقت این است که لایو اینستاگرام یک راه عالی برای ارتباط با مخاطبان از طریق تعامل در زمان واقعی است، در حالی که جنبه بدون فیلتر و انسانیتر از برند شما را نشان میدهد.
هنگام ایجاد لایو در اینستاگرام به راحتی میتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید. دنبال کنندگانی که برنامه خود را هنگام لایو باز میکنند، اعلانی دریافت میکنند که شما در حال پخش هستید.
نه تنها این، بلکه همانطور که در صفحه اصلی زیر مشاهده میکنید، تمام ویدیوهای لایو در شروع استوری اینستاگرام ظاهر میشوند.
این تضمین میکند که هر یک از فالوورهای شما که اینستاگرام را باز میکنند، میبینند که شما در حال لایو گرفتن هستید و احتمالاً برای تماشای لایو به آن ملحق میشوند.
لایو همچنین یک راه عالی برای ارتباط با فالوورهای خود در زمان واقعی است. بینندگان میتوانند سؤالاتی را در کادر نظرات بنویسند که میتوانید در طول لایو به آنها پاسخ دهید.
چه استراتژی رسانههای اجتماعی دیگری به شما این ارتباط فوری با مشتریانتان را میدهد؟
هیچی، دقیقاً به همین دلیل است که لایو اینستاگرام یک راه منحصربهفرد برای افزودن به استراتژی بازاریابی اینستاگرام فعلی شما است.
حالا بیایید اصول اولیه و چند دستورالعمل لایو اینستاگرام را بررسی کنیم
نحوه استفاده از لایو اینستاگرام
نوع استفاده از لایو اینستاگرام برای هر کسب وکاری بسیار متفاوت است. چگونه در لایو اینستاگرام حاضر میشوید؟
در واقع اگر واقعا چند باری که آن را انجام دادهاید، انجام این کار آسان است و با چند بار لایو گرفتن میتواند به کاهش استرس شما بسیار کمک کند.
در این مطلب به تمامی موارد از اجرای آن و یکسری دستورالعملهای مهم در لایو خواهیم پرداخت که برای اکثر کسب وکارها بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.
نحوه پخش جریانی لایو در اینستاگرام
مرحله 1: برای باز کردن دوربین استوری اینستاگرام خود، انگشت خود را بکشید، سپس روی گزینه Live در پایین صفحه ضربه بزنید.
صفحهای مانند تصویر زیر مشاهده میکنید که در بالای آن یک یادداشت وجود دارد که به شما امکان میدهد از تعداد فالوورهای فعال در برنامه مطلع شوید.
مرحله 2: سپس روی دکمه کلیک کنید تا لایو اجرا شود. این برنامه اتصال شما را بررسی میکند و پس از آماده شدن، آن را فعال میکند.
هنگام پخش جریانی، میتوانید به برخی ویژگیهای اضافی در پایین صفحه دسترسی داشته باشید:
- از کادر نظر برای ارسال نظرات به مخاطبان خود استفاده کنید. این یک ویژگی عالی برای استفاده زمانی است که شخصی در حال فیلمبرداری است و شخص دیگری جلوی دوربین است.
- از نماد علامت سؤال برای به اشتراک گذاشتن سؤالات ارسالشده توسط مخاطبان خود استفاده کنید.
- یک لایو با کد پیام "بادبادک" برای شما ارسال شود.
- روی نماد دو طرفه کلیک کنید تا کاربر دیگری به عنوان میزبان مشترک به لایو اضافه شود.
- از نماد فیلتر (چهره با علامت مثبت) برای اعمال فیلترها در لایو اینستاگرام خود در حالی که روشن است استفاده کنید.
- نماد رول دوربین در سمت راست به شما امکان میدهد یک تصویر را در پخش خود به اشتراک بگذارید.
به خصوص برای اولین بار لایو IG، بهتر است از قبل برنامهریزی کنید که از کدام یک از این ویژگیها میخواهید استفاده کنید و مطمئن شوید که از تمام جزئیات و خروجیهای نحوه عملکرد آنها برای نیازهای خاص خودآگاه هستید.
بنابراین زمانی که لایو اینستاگرام را برای رویداد برنامهریزی کردهاید، دیگر زمانی برای حواسپرتی نیست.
نحوه مدیریت نظرات در لایو اینستاگرام
چند روش مختلف وجود دارد که ممکن است بخواهید نظرات را در طول ویدیوی زنده خود ردیابی و مدیریت کنید.
امکان مسدود کردن نظرات حاوی کلمات یا عبارات خاص، حذف نظرات نامربوط و موارد دیگر وجود دارد.
اگر میخواهید نظرات را در لایو اینستاگرام مخفی کنید، قبل از شروع به تنظیمات پروفایل خود بروید.
در بخش حریم خصوصی، روی Comments ضربه بزنید تا به کنترلهای نظر دسترسی داشته باشید.
از اینجا، میتوانید افراد خاصی را برای توقف اظهارنظر انتخاب کنید، گزینه پنهان کردن نظرات توهینآمیز را تغییر دهید و حتی به صورت دستی کلمات یا عبارات خاصی را فیلتر کنید.
همچنین میتوانید انتخاب کنید که در طول لایو نظر دادن به طور کامل متوقف شود. بهسادگی روی سه نقطه کنار کادر کامنت کلیک کنید و گزینه Turn off commenting را انتخاب کنید.
اگر میخواهید کامنتی را پین کنید، چه از طرف شما یا یکی از مخاطبان، میتوانید بهسادگی روی آن ضربه بزنید و نگه دارید تا آن را پین کنید. در بالای فید کامنت باقی خواهد ماند تا همه فالوورها ببینند.
نحوه اشتراکگذاری لایو در اینستاگرام
پس از پایان پخش زنده، به طور خودکار به مدت 24 ساعت در استوری اینستاگرام شما باقی میماند. اما اگر بخواهید آن را بیشتر نگه دارید چه؟
پس از اتمام ویدیوی لایو اینستاگرام، برنامه سه گزینه را در اختیار شما قرار میدهد - اشتراکگذاری در IGTV، دانلود ویدیو، یا حذف ویدیو.
اشتراکگذاری لایو خود در IGTV آن را در پروفایل اینستاگرام شما حفظ میکند.
این بدان معناست که فالوورها میتوانند در صورت از دست دادن آن حتی بعد از محدودیت 24 ساعته، برای تماشای آن برگردند.
همچنین میتوانید بسته به محل زندگی مخاطبان خود، ویدیو را دانلود کرده و در پلتفرمهای دیگر مانند: فیسبوک یا یوتیوب و آپارات و اگر سایت دارید در آنجا هم آپلود کنید.
بهترین روشهای لایو اینستاگرام برای برندها
برای گردآوری بهترین ویدیوی لایو ممکن، حتماً قبل از شروع به کار بهترین شیوههای IG Live را بخوانید.
این نکات به شما کمک میکند تا مطمئن شوید که آماده لایو هستید تا در لحظه انجام آن هیجانزده نباشید.
1. برای لایو هدف تعیین کنید
صد دارید چه چیزی را به اشتراک بگذارید؟ لایو چه فایدهای دارد؟
قبل از زدن دکمه پخش، باید به خوبی بدانید که میخواهید در طول لایو خود در مورد چه چیزی صحبت کنید، تبلیغ کنید، آموزش دهید یا به اشتراک بگذارید.
خودتان را کاملاً آماده کنید تا مخاطب شما چیزی جز ارزش از ویدیوی شما دریافت نکند.
2. از قبل لایو خود را تبلیغ کنید
بهجای داشتن یک جلسه بداهه به دنبال کنندگان خود از لایو زودتر اطلاع دهید. این باعث افزایش تعداد بینندگانی میشود که در این برنامه قرار میگیرند.
خیلی خوب است که اینستاگرام نقش خود را در اطلاعرسانی به افراد برای پیوستن به لایو در حالی که در برنامه هستند انجام میدهد.
اما وظیفه شما این است که اطمینان حاصل کنید که افراد بیشتری در زمان لایو آنلاین هستند تا این اعلان را دریافت کنند.
لایو خود را از طریق استوری های اینستاگرام یا پستهای موجود در فید خود تبلیغ کنید. هر آنچه که با استراتژی محتوای شما مطابقت دارد.
بسته به اهمیت محتوای لایو شما، حداقل از یک هفته قبل، تبلیغ را شروع کنید.
اگر یک ساعت شمارش معکوس به استوری های خود اضافه کنید، دنبال کنندگان شما میتوانند تصمیم بگیرند که آیا میخواهند یادآوری درباره لایو ای که به تقویم آنها اضافه شده، دریافت کنند؟
هنگام تبلیغ رویداد خود از ویژگیهایی که اینستاگرام ارائه میدهد به نفع خود استفاده کنید!
3. لایو بیش از 10 دقیقه را شروع کنید
بازاریابان دریافتهاند که لایو طولانیتر نسبت به پخشهای کوتاهتر، عملکرد بهتری دارد و مخاطبان بیشتری را جذب میکند.
بخشی از این امر به این دلیل است که محتوای بیشتری باید در پخشهای زنده طولانیتر تهیه شود.
اما این نیز به این دلیل است که افراد بیشتری از پخشهای زنده میآیند و میروند، و هر چه ویدیو طولانیتر باشد، افراد زمان بیشتری برای ورود و خروج از آن دارند.
حداقل 10 دقیقه را هدفگذاری کنید، اما به خاطر داشته باشید که بیشترین زمانی که میتوانید در یک لایو بمانید یک ساعت است.
اگر میخواهید بیشتر از آن دوام داشته باشید، باید دومین لایو را شروع کنید.
4. اگر اوضاع خوب پیش نمیرود نگران نباشید
هنگامی که IG را به صورت زنده پخش میکنید، فراموش نکنید که این یک ویدیوی زنده از تلفن هوشمند شما است و نه یک تولید محتوای حرفهای با آمادهسازی دقیق ویدیو.
همیشه همهچیز خوب پیش نمیرود و مخاطبان شما همچنین انتظاری ندارند.
اگر در نیمهراه مشکل صوتی یا اتصال دارید، اجازه ندهید هیچ مانعی کل ویدیو را خراب کند.
در صورت وجود هرگونه وقفه یا مشکل، یک عذرخواهی سریع از سوی مخاطبان خود ارائه دهید و سپس با بقیه مطالب خود ادامه دهید.
به هر حال اصالت برند شما را انسانیتر میکند، پس با این اتفاقات همراه باشید و سخت نگیرید.
آماده شدن برای لایو اینستاگرام بعدی را شروع کنید
اکنونکه همه اصول اولیه را پوشش دادیم، زمان آن رسیده است که برای برنامه بعدی یا اولین لایو خود آماده شوید.
لایو اینستاگرام از قبل برنامهریزی کنید و ویدیوی زنده بعدی خود را تبلیغ کنید و برای آن بهصورت زنده آماده شوید.
و برای الهام بیشتر در اینستاگرام برای استراتژی خود، این ایدههای پست اینستاگرام را بررسی کنید.
نظر خودتون رو برای ما ارسال کنید