p چگونه امنیت اکانت اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟
چگونه امنیت اکانت اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟

چگونه امنیت اکانت اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟

اینستاگرام
دوشنبه - ۲۷ تیر ۰۱

افزایش امنیت اکانت اینستاگرام

برای محافظت از حریم خصوصی خود و امنیت اکانت اینستاگرام، ایمن کردن حساب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید پس از ایجاد اکانت انجام دهید.

اینستاگرام راهی عالی برای به اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوها با دوستان، خانواده و دیگران است. اپلیکیشن اینستاگرام می‌تواند حریم خصوصی و امنیت را در کنار تمام مزایای خود برای شما فراهم نماید.

امنیت و حریم خصوصی به نحوه استفاده مردم از رسانه‌های اجتماعی و دانش آنها بستگی دارد. به طور کلی کاربران باید دانش خود را در این زمینه افزایش دهند.

این موضوع ضروری است و نباید به هیچ بهانه‌ای نادیده گرفته شود یا به افرادی واگذار گردد که از حداقل تخصص و نکاتی که برای افزایش امنیت اکانت اینستاگرام در این پلتفرم به کار می‌رود، استفاده می‌کنند. اکانت‌ها به کاربران هشدار می‌دهند که امنیت را یک مسئله فنی و غیرآموزشی در نظر بگیرید و خود را به عنوان متخصص امنیت صفحه معرفی کنید.

برخی از این نکات می‌توانند در عین حال بسیار مؤثر باشند. با این وجود، نباید فراموش کرد تا زمانی که اصول اولیه امنیت در استفاده از ابزارهای هوشمند را رعایت نکنید، در هر زمان و تحت هر شرایطی ممکن است حساب کاربری شما در معرض سرقت و هک قرار گیرد.

در واقع، آنچه این روزها اغلب به آن "هک" می گویند معمولاً به دلیل عدم رعایت موارد امنیتی است و مهاجم هیچ کار خارق العاده ای انجام نمی‌دهد.

خوشبختانه حفظ امنیت اکانت اینستاگرام کار سختی نیست و با رعایت چند نکته ساده می‌توانید با خیال راحت به کار در این شبکه اجتماعی ادامه دهید. پس از آشنایی با ساخت اکانت در اینستاگرام و شخصی سازی صفحه، اکنون نوبت به حیاتی‌ترین مرحله ساخت اکانت یعنی ایمن سازی آن می‌رسد.

اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که به روش‌های تأمین امنیت حساب کاربری اهمیت چندانی نمی‌دهید، توصیه می‌کنیم نکات ذکر شده در این مقاله را مطالعه و رعایت نمایید.

نحوه بالا بردن امنیت اکانت اینستاگرام

  • اکانت اینستاگرام خود را خصوصی کنید

شخصی سازی حساب اینستاگرام یک عامل امنیتی مهم در جهت بالا بردن امنیت اکانت اینستاگرام است، به خصوص برای کسانی که می‌خواهند زندگی شخصی خود را با گروه خاصی از آشنایان به اشتراک بگذارند.

اگر می‌خواهید اکانت اینستاگرام شما یک حساب شخصی باشد که فقط افراد خاصی با تأیید شما بتوانند آن را مشاهده کنند، باید روی نماد تنظیمات در گوشه سمت راست بالای صفحه پروفایل خود ضربه بزنید، تنظیمات را انتخاب کنید و روی Privacy ضربه بزنید. سپس با انتخاب دکمه Switch to the private در صفحه بعدی، گزینه Private account را فعال کنید.

  • یک رمز عبور قوی انتخاب کنید

قدم اساسی که می‌توانید برای بالا بردن امنیت اکانت اینستاگرام خود بردارید، انتخاب یک رمز عبور طولانی و قوی است. یک رمز عبور قوی شامل حداقل شش عدد، حروف بزرگ و کوچک و کاراکترهای مختلف (*،#، و غیره) است که به ترتیب مرتب شده‌اند. می‌توانید از برنامه‌های مدیریت رمز عبور کمک بگیرید تا از فراموش کردن رمزهای عبور خود جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید که رمز عبوری که انتخاب می‌کنید باید با گذرواژه‌های دیگری که در حساب‌های دیگر خود استفاده می‌کنید متفاوت باشد. به این ترتیب، اگر شخصی به رمز عبور یکی از حساب‌های شما دسترسی داشته باشد، نمی‌تواند کنترل حساب‌های دیگر شما را در دست بگیرد.

برای تغییر رمز عبور فعلی اینستاگرام از تنظیمات، پسورد را در قسمت امنیت انتخاب کنید. رمز عبور فعلی خود را در کادر Current password وارد کنید.

سپس رمز عبور جدید خود را در کادر New password وارد کرده و در کادر آخر آن را تکرار کنید. در نهایت، با ضربه زدن روی نماد تیک در گوشه سمت راست بالا، تغییرات را ذخیره کنید.

برای محافظت و افزایش امنیت اکانت اینستاگرام توصیه شده است که کاربران رمز عبور خود را مرتباً تغییر دهند. دیدن پیامی در اینستاگرام که از شما می‌خواهد این کار را انجام دهید ضروری است. اینستاگرام گاهی اوقات اطلاعات ورود به سیستم را که از سایت‌های دیگر به سرقت رفته است را طی بررسی‌های امنیتی خودکار شناسایی می‌کند و اگر تشخیص داد رمز عبور شما به سرقت رفته است، به شما اطلاع می‌دهد.

در این موارد، تغییر رمز عبور به حفظ امنیت اکانت اینستاگرام شما کمک می‌کند و از هک شدن آن در آینده جلوگیری می‌نماید. همچنین مطمئن شوید که هرگز رمز عبور خود را با کسی که نمی‌شناسید یا به آن اعتماد ندارید به اشتراک نگذارید.

  • ایمیل یا شماره تلفن را به همراه حساب اینستاگرام اضافه کنید

اگر اکانت خود را با شماره تلفن همراه خود ساخته‌اید، بهتر است برای جلوگیری از ورود یا فراموشی رمز یکبار مصرف خود، یک ایمیل به اینستاگرام معرفی کنید. اگر حساب ایمیل خود را ایجاد کرده‌اید، یک شماره تلفن همراه اضافه کنید.

برای کنترل بهتر اکانت اینستاگرام و اینکه دیگران راحت‌تر شما را پیدا کنند، بهتر است هم قسمت ایمیل و هم شماره تماس را در صفحه اطلاعات شخصی پر کنید.

برای افزودن ایمیل یا شماره تلفن به حساب اینستاگرام خود، روی نماد تنظیمات در گوشه سمت راست بالای صفحه پروفایل خود ضربه بزنید و تنظیمات را انتخاب کنید. در منوی تنظیمات گزینه Account را انتخاب کرده و سپس وارد قسمت اطلاعات شخصی شوید.

در این صفحه می‌توانید شماره تلفن همراه یا ایمیل را به پروفایل خود اضافه کنید. پس از افزودن هر کدام، باید کد تأییدی را که اینستاگرام به شماره تلفن همراه یا ایمیل ارسال می‌کند وارد کنید تا این اطلاعات در حساب کاربری شما ثبت شوند.

احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش امنیت اکانت اینستاگرام است. احراز هویت یک فرآیند دو مرحله‌ای است که در طی آن هویت شما هنگام ورود به حساب اینستاگرام خود تأیید می‌شود. این ویژگی در حال حاضر تقریباً در تمام پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در دسترس است.

با فعال سازی 2FA، هر بار که با یک دستگاه جدید وارد اکانت اینستاگرام خود می‌شوید، پیامکی حاوی کد احراز هویت برای شما ارسال می‌گردد که برای ورود به اکانت خود باید آن را تایپ کنید؛ بنابراین، اگر شخصی نتواند به این کد ارسالی دسترسی پیدا کند، نمی‌تواند حساب شما را هک کند. برای فعال کردن 2FA مراحل زیر را دنبال کنید:

در صفحه پروفایل خود، روی نماد موجود در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید. تنظیمات و سپس Securit را انتخاب کنید و در مرحله بعد احراز هویت دو مرحله‌ای را انتخاب نمایید.

روی دکمه آبی Get Started ضربه بزنید تا وارد صفحه انتخاب روش امنیتی شوید که نحوه ارسال کد امنیتی را برای شما مشخص می‌کند. در این صفحه سه گزینه دارید:

  • Authentication App: در این روش رمزهای یکبار مصرف برای ورود به اینستاگرام با اپلیکیشن های رمزگذاری تولید می‌شوند. برنامه‌های متعددی برای ایجاد گذرواژه‌های یکبار مصرف، از جمله Google Authenticator، Duo Mobile و Microsoft Authenticator توسعه یافته‌اند. ابتدا باید یکی از این برنامه‌ها را نصب کنید، یک کد منحصر به فرد به حساب کاربری خود اضافه کنید و اینستاگرام را تولید نمایید. سپس وقتی اینستاگرام درخواست رمز یکبار مصرف می‌کند، به این اپلیکیشن‌ها رفته و رمز عبور ایجاد شده را وارد کنید. این روش برای افزایش امنیت اکانت اینستاگرام بسیار کاربردی است.
  • واتس اپ: با استفاده از این روش می‌توانید از طریق اکانت واتس اپ خود رمزهای یک بار مصرف دریافت کنید. کافی است شماره‌ای را که در واتس اپ ثبت نام کرده‌اید را وارد کنید و پس از دریافت کد تأیید، پسوردهای یکبار مصرف را به صورت پیام شخصی در واتس اپ دریافت کنید.
  • پیام متنی: روش پیام متنی ساده‌ترین و رایج‌ترین راه برای دریافت رمزهای یک بار مصرف در جهت بهبود امنیت اکانت اینستاگرام است. با استفاده از این روش می‌توانید از هر عددی برای فعال سازی احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک بار شماره موبایل خود را تأیید کرده و پیامک‌های یکبار مصرفی را دریافت کنید که با رمز عبور محافظت می‌شوند. در این روش گاهی اوقات به دلیل قطعی اپراتورها ممکن است پیامک ارسال نشود یا با تأخیر زیاد به دست شما برسد. پس در انتخاب این روش به این نکته توجه نمایید.

نحوه فعال سازی احراز هویت دو مرحله‌ای از طریق برنامه احراز هویت

همانطور که گفته شد یکی از راه‌های افزایش امنیت اکانت اینستاگرام استفاده از FA2 است. اینستاگرام ابتدا با انتخاب این گزینه بررسی می‌کند که آیا برنامه احراز هویت روی دستگاه شما نصب شده است یا خیر. برای این کار باید اپلیکیشن را از اپ استور یا گوگل پلی دانلود کنید یا در اینستاگرام روی Next کلیک کنید تا به صفحه دانلود این اپلیکیشن هدایت شوید. توصیه می‌کنیم برای انجام این کار از Google Authenticator استفاده کنید. اینستاگرام خود Google Authenticator و Duo Mobile را توصیه می‌کند.

پس از نصب برنامه، با انتخاب Next به برنامه Google Authenticator خواهید رفت. یک پیغام پاپ آپ مبنی بر ذخیره کلید حساب شما در این اپلیکیشن نمایش داده می‌شود که باید روی Ok کلیک کنید.

اگر ذخیره کد در برنامه به صورت خودکار اتفاق نیفتاد یا از برنامه دیگری استفاده می‌کنید که شما را به برنامه تولید رمز عبور هدایت نمی‌کند، باید این کار را به صورت دستی انجام دهید.

برای این کار در پایین گزینه Next روی Set Up Another Way کلیک کنید. در صفحه بعد کدی برای کپی به شما نمایش داده می‌شود.

سپس کد کپی شده را در برنامه Authenticator از قسمت Enter a setup Key در قسمت Your Key وارد کنید. در قسمت Account name اینستاگرام را بنویسید و کلید را بر اساس Time تنظیم کنید و با انتخاب Add آن را اضافه نمایید.

اکنون یک سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای برای شما فعال شده است. سپس کد یکبار مصرف تولید شده را در صفحه درخواستی اینستاگرام وارد کنید. در نهایت اینستاگرام تعدادی کد بازیابی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا هر زمان که به تلفن همراه خود دسترسی ندارید و یا آن را گم کرده‌اید، از این کدها برای ورود به حساب کاربری خود استفاده کنید.

برای حفظ هرچه بهتر امنیت اکانت اینستاگرام، بهتر است این کدها را در مکانی امن به غیر از تلفن فعلی خود ذخیره نمایید. شما می‌توانید از هر کد یک بار استفاده کنید. بنابراین، اگر از همه کد استفاده کرده‌اید یا مشکوک به سرقت آن هستید، می‌توانید یک کد جدید دریافت نمایید.

برای دریافت کد بازیابی به Setting و سپس به بخش Security بروید. در مرحله بعد گزینه Two-Factor Authentication را لمس کنید. در پایین صفحه گزینه Additional method ها را انتخاب کرده و کدهای پشتیبان را وارد کنید.

توجه داشته باشید که تا زمانی که تأیید 2 مرحله‌ای اکانت شما در این روش فعال است، باید این برنامه‌ها را روی گوشی خود نصب کرده و آن‌ها را حذف نکنید. اعتبار رمزهای یکبار مصرف را می‌توان بر حسب زمان یا تعداد دفعات استفاده تعریف کرد.

به طور کلی توصیه می‌کنیم از این روش برای تأیید دو مرحله‌ای استفاده کنید، زیرا کد مستقیماً توسط برنامه رمزگذاری تولید می‌شود و امنیت بیشتری دارد. رمزهای عبور یکبار مصرف از راه دور تولید می‌شوند و از دو طریق دیگر از طریق سیستم دیگری برای شما ارسال می‌شوند.

  • نظارت بر برنامه‌های شخص ثالث

دسترسی شخص ثالث لزوماً چیز بدی نیست، اما مهم است که مراقب باشید کدام برنامه‌ها به حساب اینستاگرام شما متصل هستند. برای بررسی اینکه آیا برنامه‌های شخص ثالثی به اینستاگرام شما دسترسی دارند یا خیر، به تنظیمات اینستاگرام، سپس امنیت، سپس برنامه‌ها و وب سایت‌ها بروید.

برای بررسی برنامه‌های شخص ثالث در اینستاگرام، به Settings > Security > Apps and Websites بروید.

اگر از ابزار شخص ثالث برای تجزیه و تحلیل اینستاگرام یا برنامه‌ریزی پست‌های اینستاگرام استفاده می‌کنید، اینجاست که این اتصالات را مشاهده خواهید کرد. هنگام تصمیم گیری در مورد حفظ یا عدم حفظ اتصال، از خود بپرسید آیا این ابزار به تنهایی امن است و آیا این اتصال به حفظ امنیت اکانت اینستاگرام من کمک می‌کند؟

به عنوان مثال، یک اتصال بافر به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به اشتراک گذاری رمز عبور اینستاگرام خود به تجزیه و تحلیل و زمان بندی به چندین نفر دسترسی داشته باشید. به علاوه، بافر از احراز هویت دو مرحله‌ای پشتیبانی می‌کند، بنابراین علاوه بر افزایش امنیت اکانت اینستاگرام، حساب بافر شما نیز امن خواهد بود.

مراقب برنامه‌ها و وب سایت‌هایی باشید که نیازی به دسترسی منظم به حساب شما ندارند. استفاده از اینستاگرام برای ورود به برنامه دیگر یا خرید و سپس فراموش کردن دسترسی مجاز شما آسان است. اطمینان حاصل کنید که مرتباً چک می‌کنید تا از جمع‌آوری برنامه‌های شخص ثالث مشکوک جلوگیری کرده و در صورت شک، دسترسی را لغو نمایید.

به خاطر داشته باشید که برخی از ابزارهای شخص ثالث ذاتاً خطرناک هستند و امنیت اکانت اینستاگرام شما را کاهش می‌دهند. به عنوان مثال، برنامه‌های دارای اتوماسیون انبوه مانند حساب‌های فالو/عدم فالو کردن، هم یک خطر امنیتی و هم شرایط خدمات هستند. اینستاگرام حساب‌هایی را که از اتوماسیون انبوه استفاده می‌کنند پرچم‌گذاری کرده و احتمالاً آن‌ها را می‌بندد.

برچسب‌ها :
نظر خودتون رو برای ما ارسال کنید